Trots TF Banks begränsade direkta miljöpåverkan ska vi minska vår klimatpåverkan i relation till bankens tillväxt.
Minska eget klimatavtryck
Trots begränsad direkt miljöpåverkan ska TF Bank bidra till de globala målen och till att minska sitt globala avtryck på miljön. Banken har en hållbarhetspolicy som uppdateras regelbundet. Denna policy har antagits av styrelsen för TF Bank och finns tillgänglig för samtliga medarbetare inom banken att ta del av. Under året har banken beräknat sitt klimatavtryck i samarbete med externa konsulter.
TF Banks indirekta miljöpåverkan sker främst genom Scope 3, specifikt leverantörernas energianvändning. Banken använder en molnbaserad serverlösning som bedöms säkrare och är mer energieffektiv än egna servrar. Den serverhall som används drivs med 100 % grön el och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.
Beräkningen baseras på Greenhouse Gas protokollet (GHG-protokollet) och är beräknad enligt konsolideringsmetoden med en operationell kontrollansats. Bankens klimatpåverkan har beräknats enligt den marknadsbaserade metoden. Mätningar har gjorts inom scope 1 (köldmedium och tjänstefordon), scope 2 (el, fjärrvärme och fjärrkyla) och en del av scope 3 (tjänsteresor samt indirekta livscykelutsläpp relaterade till väsentliga utsläppskällor).
TF Bank har också åtagit sig att kontinuerligt förbättra sin data om klimatpåverkan och transparens. Banken planerar att regelbundet uppdatera sitt hållbarhetsarbete och dela med sig av framstegen till intressenterna, för att säkerställa fortsatt anpassning till hållbarhetsregelverken.
Då TF Banks verksamhet finns i flera länder har videokonferensmöjligheter prioriterats på alla kontor för att minska bolagets miljöpåverkan i form av resor och för att underlätta möten mellan bankens olika enheter.
På våra kontor är vi måna om att ha en välfungerande källsortering. Papper, kartonger, toner och elektronisk utrustning sorteras och lämnas till återvinning. Vårt kontorsmaterial köps huvudsakligen in ifrån miljöcertifierade leverantörer och vi strävar efter att i möjligaste mån välja miljövänliga produkter.
Vi anser det vara av yttersta vikt att våra leverantörer följer höga etiska standarder och agerar ansvarsfullt. TF Bank har antagit en uppförandekod för leverantörer. Denna distribueras till leverantörer som i sin tur ska godkänna vår uppförandekod för leverantörer eller påvisa att de har en likvärdig uppförandekod.
Digitala processer
Vi befinner oss på en digitaliseringsresa där vi kontinuerligt övervakat och granskat nya digitala lösningar som bidrar till att minska miljöavtrycket, samtidigt som kundupplevelsen förbättras och utvecklingen av interna processer därefter. Majoriteten av nyutlåningen sker digitalt via låneförmedlare i samtliga kanaler. Genom att anamma spjutspetsteknik, såsom AI och maskininlärning, effektiviserar banken inte bara verksamheten utan ser också till att dess produkter och tjänster förblir hållbara. Vi strävar efter att minska vår pappersanvändning genom flera olika initiativ. Vi uppmuntrar våra kunder att signera låneavtalen elektroniskt och har kommit långt i detta arbete på alla marknader. Andelen fakturor som skickas digitalt uppgick till 89 % under 2024.
Både i vår marknadsföring och i vår administration använder vi oss av Svanen- eller FSC-märkta produkter vad gäller papper, kuvert och kartonger. Inom segmentet Ecommerce Solutions erbjuder vi även våra handlare ett AI-verktyg, Avarda Return Optimizer, för att minska antalet returer, vilket i sin tur bidrar till minskade transporter.
| Nyckeltal – Klimatomställning | 2024 | 2023 |
| Klimatpåverkan (t CO2e) | 577,7 | 534,9 |
| Klimatpåverkan per anställd (t CO2e / FTE) | 1,39 | 1,41 |
| Klimatpåverkan per omsättning (t CO2e / MSEK) | 0,18 | 0,27 |
| Klimatpåverkan per yta (t CO2e / m2) | 0,10 | 0,02 |
| Energiförbrukning per yta (kWh / m2) | 110,41 | 159,93 |