-
30 %
Genomsnittlig årlig tillväxttakt i låneportföljen 2016-2024
-
22 %
Genomsnittlig årlig tillväxttakt i rörelseresultatet 2016-2024
-
14
Geografiska marknader per 2024-12-31
-
55 %
Andel av låneportföljen som utgörs av segmenten Credit Cards och Ecommerce Solutions per 2024-12-31
TF Banks strategi bygger på att driva lönsam tillväxt genom en diversifierad geografisk närvaro på utvalda europeiska marknader. För att möta den ökande efterfrågan och maximera kundvärdet, arbetar banken kontinuerligt med att förbättra effektiviteten och stärka sin konkurrenskraft, samtidigt som utvecklingen inom Credit Cards och Ecommerce Solutions accelereras.
Tillväxt med lönsamhet i fokus
TF Bank grundades 1987 i Borås och har sedan dess lyckats kombinera snabb tillväxt med en stark lönsamhet, vilket är en central del av företagets långsiktiga strategi. Genom att expandera den geografiska närvaron har banken kunnat säkerställa en robust tillväxt utan att tumma på lönsamheten.
En viktig faktor bakom framgången är bankens förmåga att snabbt omsätta beslut i praktiken, utan att belasta verksamheten med höga kostnader eller långa väntetider. Genom att upprätthålla hög lönsamhet kan banken fortsätta att återinvestera i verksamheten och ge sina aktieägare en attraktiv riskjusterad avkastning.

Europeisk bank med diversifierad portfölj
Idag är TF Bank en pan-europeisk leverantör av finansiella tjänster till privatpersoner som ger investerare en unik möjlighet att få exponering mot 14 europeiska länder. Geografisk diversifiering är en nyckelkomponent i bankens strategi, både inom utlåning och inlåning. Genom att erbjuda tjänster på olika marknader kan TF Bank skapa nya tillväxtmöjligheter, sprida risken och säkerställa lägre finansieringskostnader.
Bankens expansion sker inom noggrant utvalda segment och marknader. Med korta beslutsvägar har TF Bank möjligheten att snabbt anpassa sig och effektivt påverka var kapital ska allokeras. När banken etablerar sig på en ny marknad tillämpas en ”low and grow”-strategi där man initialt tar relativs låg risk för att lära känna marknaden. I takt med att kunskapen om marknaden ökar kan mer kapital allokeras för att växa i större utsträckning.
Tillväxtmöjligheter inom Credit Cards och Ecommerce Solutions
En majoritet av TF Banks samlade verksamhet bedrivs nu i segmenten Credit Cards och Ecommerce Solutions, där affärsflödet hanteras gemensamt över flera länder. Den växande kreditkortsbalansen utgör en betydande drivkraft för bankens organiska tillväxt.
Den starka positionen på den nordiska marknaden inom segmentet Ecommerce Solutions, tillsammans med expansionen till Tyskland under 2024, har ytterligare stärkt TF Banks erbjudande. För våra nordiska partners innebär detta både ett värdefullt tillägg i erbjudandet och en enklare väg för lönsam expansion på nya marknader. Tillväxt i antalet aktiva kort under 2024 Tillväxt i Ecommerce Solutions rörelseresultat under 2024
Stark riskjusterad intäktsmarginal
Ansvarsfull kreditgivning har alltid varit grundläggande i TF Banks affärsstrategi. Genom att kontinuerligt förbättra sina processer för kreditbedömning och undvika onödigt risktagande säkerställer banken kontrollerade kreditförlustnivåer och bidrar till en stabil samhällsekonomi.
Banken har ingen ambition att bli marknadsledande i något land, eller inom något produktområde. I stället eftersträvar TF Bank att identifiera det kundsegment där det för stunden går att finna en god riskjusterad intäktsmarginal.
