TF Banks e-handelssatsning Avarda, som är en del av segmentet Ecommerce Solutions, har sedan hösten 2020 genomfört en pilot gällande betalningslösning för Booztlet.com under namnet BooztPay. Baserat på utfallet av piloten har Boozt valt att gå vidare med implementering av betalningslösningen för hela sin snabbväxande e-handelsmiljö inklusive Boozt.com.
Boozt driver två e-handelsbutiker med fokus på mode och livsstil, Boozt.com och Booztlet.com. Boozt erbjuder produkter från fler än 1 000 varumärken och hade över två miljoner aktiva kunder under 2020. Samarbetet innebär att Boozt integrerar Avardas betalningsmetoder och flöden i Boozts miljöer för att skapa en så smidig kundresa som möjligt. Lösningen innebär att Boozt får ökad kontroll över köpresan och därmed fler möjligheter att interagera med sina kunder.
”Att en så pass stor aktör som Boozt väljer vår lösning är en viktig kommersiell framgång för Avarda och visar att det går att bryta de största betalningsleverantörernas dominans på den nordiska marknaden. TF Banks segment Ecommerce Solutions hade mycket god tillväxt under 2020 där bland annat Avarda Checkout ökade transaktionsvolymerna med över 200%. Vi bedömer förutsättningarna att fortsätta expansionen framåt som goda”, säger Mattias Carlsson, vd för TF Bank.
”Vår unika modell med bland annat konceptet AMO (Avarda Marketing Opportunities) bygger på att ge handlarna tillbaka kontrollen över kundresan. Därmed ges möjlighet att stärka sitt varumärke genom hela kundresan och öka möjligheterna till merförsäljning. Vi är stolta och tacksamma för att Boozt gett oss förtroendet och vi ser fram emot att tillsammans leverera marknadens enklaste och smidigaste kundresa”, säger Mikael Johansson, Head of Avarda & Ecommerce Solutions vid TF Bank.
Inom segmentet Ecommerce Solutions erbjuder TF Bank digitala betalningslösningar för både butiks- och e-handel i Norden, Baltikum och Polen. Kunderna är till största delen de slutkonsumenter som handlar via bankens betalningslösningar. I Norden erbjuds de digitala betalningslösningarna under varumärket Avarda med e-handelslösningar såsom ACO (Avarda Checkout), AMO (Avarda Marketing Opportunities) samt ARO (Avarda Return Optimizer).
För ytterligare information, kontakta:
Mikael Meomuttel, CFO och Head of Investor Relations +46 (0)70 626 95 33
Kort om TF Bank
TF Bank bildades 1987 och är en internetbaserad nischbank som erbjuder konsumentbanktjänster och e-handelslösningar genom en egenutvecklad IT-plattform med hög grad av automatisering. In- och utlåningsverksamheten bedrivs i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland och Österrike via filial eller gränsöverskridande av banktillståndet. Från och med 2020 är verksamheten indelad i tre segment: Consumer Lending, Ecommerce Solutions och Credit Cards. TF Bank är noterat på Nasdaq Stockholm.