Affärsetik och styrning

God affärsetik och sund bolagsstyrning är grundförutsättningar för TF Banks värdegrund och förtroende från kunder, medarbetare och marknaden, samt bidrar till förtroendet för den finansiella sektorn hos allmänheten.

Motverkande av korruption, penningtvätt och terrorfinansiering

Med korruption avses framförallt givande eller tagande av muta eller otillbörliga förmåner samt felaktigt agerande vid intressekonflikter. Att verksamheten kan bedrivas på ett sådant sätt att korrupt beteende inte kan få fäste är en grundförutsättning för fortsatt förtroende från våra kunder, medarbetare och marknaden. TF Banks arbete med antikorruption utgår från bankens uppförandekod och omfattar hela banken och alla medarbetare. Det säkerställs att uppförandekoden årligen ses över och uppdateras samt att bankens medarbetare tar del av uppdateringar. Vidare genomförs regelbundna antikorruptionsutbildningar för att ge medarbetarna vägledning i hur man på bästa sätt agerar om man upplever osäkerhet i en förbindelse eller affärsrelation. Sammantaget bidrar detta till en medvetenhet hos samtliga medarbetare om att arbetet med antikorruption är en ständigt pågående process.

TF Bank arbetar förebyggande för att förhindra att banken ska användas för penningtvätt eller terrorfinansiering både för att motverka detta samhällsproblem och för att skydda sina kunder. Arbetet sker inom ramen för den riskbedömning och kundkännedomsprocess som görs av varje ny kund i banken. Därefter sker löpande granskning av transaktioner och aktiviteter. Misstänkta fall av penningtvätt eller terrorfinansiering utreds och anmäls till relevanta myndigheter på respektive marknad. Dessutom uppdaterar banken kontinuerligt sina övervakningssystem för att förbättra upptäcktsförmågan och ligga steget före när det gäller nya risker.

För att säkerställa att alla anställda är utrustade med kunskap och verktyg för att identifiera och hantera risker relaterade till korruption, penningtvätt och finansiering av terrorism erbjuder TF Bank omfattande utbildningsprogram. Dessa utbildningstillfällen är obligatoriska för alla anställda och uppdateras regelbundet för att återspegla de senaste regeländringarna, nya risker och god praxis. Anställda utbildas i hur man känner igen och rapporterar misstänkt aktivitet och säkerställer att interna och externa regler följs.

För att upprätthålla en hög affärsetik har TF Bank en visselblåsarfunktion där misstänkta fall av avvikelser från uppförandekoden, brott mot interna eller externa regelverk samt penningtvätt och finansiering av terrorism kan rapporteras anonymt. Visselblåsarfunktionen finns tillgänglig på bankens hemsidor och är tillgänglig för alla intressenter. TF Bank säkerställer att rapporter som görs genom denna funktion behandlas med största konfidentialitet och i enlighet med de höga kraven på integritet.

TF Bank har också antagit en uppförandekod för leverantörer. Bankens leverantörer utvärderas utifrån olika premisser, inklusive deras egen praxis för bekämpning av korruption och bekämpning av penningtvätt. Uppförandekoden för leverantörer distribueras till leverantörer som, i sin tur, kan godkänna vår uppförandekod för leverantörer eller påvisa att de har en likvärdig uppförandekod. Bankens funktion för regelefterlevnad säkerställer att årliga uppföljningar av leverantörerna i förhållande till uppförandekoden görs.

Informationssäkerhet och GDPR

TF Bank har ett systematiskt informationssäkerhetsarbete där vi arbetar förebyggande. På ett kontinuerligt sätt anpassar vi säkerhetsskyddet utifrån organisationens behov och risker i enighet med regulatoriska krav, god sed och praxis.

Vi kräver dessutom att personer som behandlar personuppgifter åtar sig sekretess genom skriftliga avtal och strikta informationssäkerhetsåtgärder. Detta gäller även våra leverantörer, vilket fastställts i vår uppförandekod för leverantörer.

Personlig data hanteras av TF Bank på ett korrekt och lämpligt sätt. Vi arbetar för att säkerställa att de personuppgifter vi behandlar är korrekta, fullständiga och aktuella. Personuppgifter skyddas av banksekretess, vilket innebär att TF Bank inte får lämna ut personuppgifter till obehöriga personer. Banken har vidare omfattande rutiner för behandling av personuppgifter i enlighet med GDPR och relaterade lokala bestämmelser.

För att stödja detta arbete erbjuder TF Bank löpande utbildning till anställda om informationssäkerhet och dataskydd. Detta säkerställer att all personal har den kunskap och medvetenhet som krävs för att hantera personuppgifter på ett säkert och ansvarsfullt sätt, i linje med bankens policyer och rättsliga skyldigheter.

Sund bolagsstyrning och effektiv riskhantering

TF Bank följer svensk kod för bolagsstyrning och använder en väl beprövad modell för bolagsstyrning med tydliga ansvar, riktlinjer och policyer för alla väsentliga områden.

Bolagets riskhantering bygger på tre försvarslinjer med utgångspunkt i den löpande verksamheten, som inkluderar alla medarbetare. I andra linjen finns de oberoende kontrollfunktionerna regelefterlevnad och riskkontroll som granskar, utvärderar och rapporterar risker och regelefterlevnad till ledningen och styrelsen. Den tredje linjen består av internrevision, som är en oberoende granskningsfunktion direkt underställd styrelsen. Internrevisionen ansvarar huvudsakligen för att tillhandahålla styrelsen tillförlitlig och objektiv utvärdering av riskhantering, finansiell rapportering samt kontroll- och styrningsprocesser i syfte att minska förekomsten av risker och förbättra kontrollstrukturen.

TF Bank har åtagit sig att upprätthålla ett robust ramverk för styrning som stöder både kortsiktiga mål och långsiktig hållbar tillväxt. TF Bank ser kontinuerligt över och förfinar sina styrningsmetoder för att anpassa sig till förändrade regulatoriska krav och marknadsförhållanden. Dessutom säkerställer banken transparens och regelbunden kommunikation med intressenter för att främja förtroende på alla verksamhetsnivåer.

Mer information om TF Banks bolagsstyrning och riskhantering återfinns i bolagsstyrningsrapporten på sidorna 118-128.

Nyckeltal – affärsetik och styrning 2024 2023
Antal kundklagomål 452 119
Antal anmälda överträdelser av GDPR 7 0
Antal anmälningar till visselblåsarfunktion 0 0
Inbetald skatt (TSEK) 219 828 166 552